Unikají zisky při porušování autorských práv na internetu? Zašantročená studie ukazuje, že to není prokazatelné.

 

Otevřený přístup ke vědě
Skupina výzkumníků zveřejnila návrh základních pravidel vědeckého společenství. Druhé pravidlo zní: Výzkum a vědění by měly být volně dostupné a k užitku všem. To znamená, že:
1)  společenství musí být už samo o sobě otevřené všem a 2) data a vědecké výstupy musí být tzv. FAIR*, tedy vyhledatelné, dostupné, interoperabilní a znovu použitelné jak pro člověka, tak pro strojové zpracování.
* (findable, accessible, interoperable and reusable)

Celý příspěvek

Milionová pokuta za zpřístupnění vědy

 

Reforma autorského práva v EU

Evropská rada se neshodla na přiznání dalších práv vydavatelům, ale podporuje filtry nahrávaného obsahu

Nezisková organizace Statewatch, která upozorňuje na nekalé praktiky v zemích EU, uveřejnila kompromisní návrh na reformu autorského práva projednávaný během estonského předsednictví. Organizace se zaměřila zejména na články 11 (o právech vydavatelů)  a 13  (o filtrech nahrávaného obsahu) .

Celý příspěvek

Učitelé mohou v mediální výchově použít nový otevřený vzdělávací zdroj o volbách

Mediální výchova je průřezové téma, měla by být proto součástí dalších předmětů. V materiálu čtyř devadesáti minutových bloků lze propojit mediální výchovu s dějepisem, výtvarnou výchovou či občanskou výchovou. Pro učitele jsou připraveny i podklady, které mohou jako otevřený vzdělávací zdroj dále upravovat, doplňovat a dále sdílet. Celý příspěvek

Mladí Švédi přišli s geniálním nápadem: dělají roboty z obyčejných brček

Děti ve Švédsku se učí programovat vlastní roboty, ale ne tak ledajaké. S chytrým nápadem vyrábět roboty z brček přišli sami předškoláci, mladí vynalézaví programátoři se nápadu chytli a vyvinuli start-up Quirkbot, jednoduchou stavebnici, která je zároveň moderní hračkou i pomůckou. Svůj koncept teď přijíždějí představit do Prahy.

Celý příspěvek

Konference OpenAlt poradí učitelům, jak využít technologie ve výuce

Co nám mohou přinést otevřená data, jak je využít ve vzdělávání či jak se vyvíjí otevřené technologie. To jsou témata dvanáctého ročníku konference zaměřené na otevřenost OpenAlt. Konference proběhne o víkendu 4. a 5. listopadu v Brně a je určena ICT vývojářům, pracovníkům státní správy, učitelům či vědcům. Celý příspěvek

Má nás strejda Google chránit?

a další novinky ze světa OER, které přinášíme díky překladům ze skupiny Open Policy Network.

Otevřený přístup

Vzdělávací zdroje by měly být nejen volně přístupné, ale také neziskové

Trh neustále lační po zisku, což podrývá základní myšlenky, jakými jsou svobodné kladení otázek, sdílení znalostí či spolupráce. Dění na univerzitách je toho důkazem: sponzorovaný biomedicínský výzkum, „přenos technologií“ a patentní úřady, všudypřítomný obchodní žargon. Správně se bráníme průniku trhu na akademickou půdu. Není však jediný důvod, proč bychom neměli podobně úzkostlivě chránit vzdělávací a akademické zdroje, tedy přesně to, co naše instituce spojuje.

Odvážný požadavek Němců na zpřístupnění zdrojů může změnit budoucnost akademického publikování

Elsevier, jedno z největších akademických vydavatelství na světě, sice odsouhlasilo ústupky v některých oblastech, přesto rozhořčilo členy akademické obce, když odmítlo přistoupit na hlavní myšlenku, kterou akademici prosazovali. Podle ní by akademici platili vydavatelství nikoliv předplatné konkrétního žurnálu, ale jednorázový roční poplatek, který by pokryl všechny náklady na publikaci článků, jejichž hlavní autoři působí na německých univerzitách. Tyto materiály by byly dále volně dostupné po celém světě. Německé univerzity by zároveň za tentýž poplatek získaly přístup ke všem publikacím daného vydavatele. Podle jednoho z vyjednávačů za akademickou obec, berlínského matematika Güntera Zieglera, jsou představy Elsevieru „jako když si v autosalonu chcete koupit auto, ale prodejce se vám neustále pokouší prodat bryčku. Namítnete-li, že nechcete kočár, nýbrž auto, prodejce odvětí: pokud si koupíte tento kočár, dostanete zdarma tohoto koně jako dárek.“

Celý příspěvek

Aliance pro otevřené vzdělávání se připojuje k advokační iniciativě Vzdělávání přede-vším

Svět se mění a český vzdělávací se jen s obtížemi těmto změnám přizpůsobuje. Čeští žáci mají vůbec nejvyšší nechuť ke škole v rámci zemí OECD. Cestou k nápravě může být i podpora neformálního vzdělávání, pestrosti a otevřenosti škol či odstranění politizace ředitelské funkce. Tyto kroky navrhuje advokační iniciativa Vzdělávání přede-vším. Aliance pro otevřené vzdělávání se s jejím programem ztotožňuje, proto se k iniciativě připojila. Celý příspěvek

Ministerstvo školství přistoupilo k autorským právům v souladu s moderními trendy

Pro roky 2007 – 2013 rozdělilo MŠMT mezi příjemce dotací a grantů přes padesát miliard korun. Část těchto prostředků byla vynaložena na tvorbu různých vzdělávacích materiálů, jako jsou metodiky, učebnice, brožury apod. Ty byly zveřejňovány pod licencí, která již neodpovídala současnému trendu, kdy se materiály šíří prostřednictvím webových stránek, sociálních sítí či sdílených souborů. Nově vzniklé vzdělávací podklady budou zveřejňovány pod veřejnou licencí Creative Commons, čímž se v oblasti autorských práv zařadilo české Ministerstvo školství mezi podobně smýšlející úřady evropských zemí. Celý příspěvek

Novinky ze světa OER

Bitva o Síť: Den za záchranu síťové neutrality

Navzdory silnému tlaku veřejnosti se chce Ajit Pai, předseda Federální komise pro komunikaci (FCC), přiklonit k pravidlům neutrality Sítě zavedeným v roce 2015. Pokud budou jeho návrhy změn přijaty, FCC poskytne společnostem jako Comcast, Verizon a AT & T větší kontrolu nad tím, co mohou uživatelé vidět a dělat na internetu, s možností zpomalit nebo zablokovat webové stránky a účtovat zvláštní poplatky, aby se aplikace a stránky dostaly k publiku. Včerejšek byl dnem rozsáhlé akce, kdy byli lidé vyzváni, aby poslali svá vyjádření k ochraně neutrality Sítě do FCC a Kongresu. Fight for the Future zveřejnil několik čísel o rozsahu odezvy.

DRM požírá svět

Celý příspěvek

Novinky ze světa OER

Kampaň skupinového financování právní obhajoby Diega Gomeze

Před měsícem jsme oznámili, že Diego Gómez, bývalý kolumbijský student stíhaný za to, že sdílel online výzkumnou studii, byl zproštěn obvinění z trestného činu. Během lhůty po tomto rozhodnutí se však autorův právník odvolal, což znamená, že i po několikaletém zbytečném (a drahém) trestním řízení postupuje případ Diega k odvolacímu soudu. Absurdní. Kvůli sdílení znalostí by studenti neměli být předmětem zdlouhavých a stresujících soudních řízení. Za účelem zaplacení stále narůstajících právních výdajů byla zahájena kampaň skupinového financování. Již bylo získáno více než 5000 dolarů. Pokud můžete, prosím, sdílejte a darujte.

Celý příspěvek