Novinky ze světa OER

Kampaň skupinového financování právní obhajoby Diega Gomeze

Před měsícem jsme oznámili, že Diego Gómez, bývalý kolumbijský student stíhaný za to, že sdílel online výzkumnou studii, byl zproštěn obvinění z trestného činu. Během lhůty po tomto rozhodnutí se však autorův právník odvolal, což znamená, že i po několikaletém zbytečném (a drahém) trestním řízení postupuje případ Diega k odvolacímu soudu. Absurdní. Kvůli sdílení znalostí by studenti neměli být předmětem zdlouhavých a stresujících soudních řízení. Za účelem zaplacení stále narůstajících právních výdajů byla zahájena kampaň skupinového financování. Již bylo získáno více než 5000 dolarů. Pokud můžete, prosím, sdílejte a darujte.

Celý příspěvek

Na učitelských blozích lze zjistit, jak vytvořit poutavou infografiku a jaké aplikace se hodí pro začátek hodiny matematiky

Inspiraci a návody, jak zapojit technologie do výuky, mohou učitelé získat od kolegů, kteří své postupy zveřejňují. Velmi aktivní skupinu tvoří učitelé sdružení v GEG ČR, kteří se navzájem potkávají, sepisují své zkušenosti a zveřejňují je na svých blozích. Pomáhají tak všem učitelům, kteří chtějí učinit výuku zajímavější. Celý příspěvek

Novinky ze světa OER

1. Kampaň asociace Communia #RIGHTCOPYRIGHT vyzývá k rozumným reformám, které ve vzdělávání usnadní využívání materiálů chráněných autorským právem. Autorské právo by mělo podporovat – ne mařit – výuku a studium. Podepište petici dřív, než vyprší lhůta!

https://rightcopyright.eu/


2. Sbohem open.whitehouse.gov. Trumpova administrativa jej zrušila. Býval to portál s údaji z Bílého domu, se záznamy o návštěvnících a veřejně přístupnými údaji o závazcích. Nyní jste odtud přesměrováni na veřejnou stránku s téměř nulovou informační hodnotou.

Celý příspěvek

Podklady pro výuku mediální výchovy jsou dostupné včetně ročního plánu

Poptávka po vyšší mediální gramotnosti roste jak ze strany společnosti, tak i rodičů či dokonce studentů. Mediální gramotnost neobsahuje jen dovednost rozpoznat nepravdivé zprávy (fake news), ale například i ochranu soukromí v online prostředí, právní vědomí o nakládání se staženým obsahem, vyrovnání se s nenávistnými reakcemi a podobně. Vypracování metodiky a příprav k tématu je časově náročné a představuje bariéru pro rozvoj mediální gramotnosti ve školách. Často ale není nutné dělat vše od začátku a je možné využít podklady od ostatních učitelů. Celý příspěvek

Stát zaplatil dva a půl miliónů korun za učebnice, které nejsou veřejně dostupné

Evropské dotace jsou velkou příležitostí, jak zlepšit vzdělávací oblast. Například z operačního programu Vzdělávání a konkurenceschopnost se v programovém období 2007–2013 rozdělilo mezi příjemci přes padesát miliard korun. I přesto, že dotace jdou z peněz daňových poplatníků, nemají z nich užitek všichni, ale jen konkrétní příjemci. Ti nejsou nuceni nijak své výstupy zveřejňovat a sdílení výstupů závisí jen na jejich dobré vůli. Celý příspěvek

Mnoho z nás porušuje zákon a ani o tom neví. Už jen týden na změnu!

Aliance plně podporuje kampaň Rightcopyright společnosti COMMUNIA za lepší autorská práva pro vzdělávání v Evropě. 

Evropská komise přestavila Evropskému parlamentu návrh směrnice o autorském právu, který má velký dopad na oblast vzdělávání. Ačkoli pro vzdělávání existují v autorském právu určité výjimky, způsoby vzdělávání se od roku 2001, kdy Evropa naposledy pravidla autorského práva aktualizovala, v mnohém změnily. A může trvat velmi dlouho, než dojde k nové revizi. Je důležité, abychom měli dobré autorské právo PRÁVĚ TEĎ!

Aliance je pevně přesvědčena, že naše stěžejní zájmy, budou změnami autorských práv přímo ovlivněna. Například klíčové kompetence v oblasti mediální gramotnosti –  schopnost získávat, sdílet, tvořit, vybírat, přetvářet, kriticky posuzovat, zapojit se do prostředí médií a podílet se na něm – závisí na jasných pravidlech autorského práva, která odrážejí potřeby učitelů a občanů. Bohužel existuje mnoho způsobů, jak zabránit učitelům, aby využili všech možností vzdělávání, což dokládá následující svědectví:

Pomáhám vytvářet hromadné otevřené online kurzy MOOC, které jsou volně dostupné a mají tisíce studentů. Licenční omezení platná v knihovnách obrázků nám znemožňují zařadit do našich kurzů fotografie uměleckých děl a soch vystavených v muzeích, ačkoli jsme za to ochotni zaplatit stanovený poplatek. Problémem je ustanovení „komerčního využití“, které způsobuje, že i když je používáme pro (bezplatné) vzdělávání, vše velmi komplikuje skutečnost, že platforma MOOC, FutureLearn je obchodní společnost.

Potřebujeme Vaši pomoc

V silách Evropského parlamentu je změnit návrh k lepšímu. Musíme zajistit, aby současný návrh autorského práva umožňoval dobré vzdělání. Vyzýváme učitele, aby problémy, s nimiž se potýkají při nakládání s autorským právem, sdíleli na našich webových stránkách rightcopyright.eu.

COMMUNIA vytvořila webovou stránku kampaně rightcopyright.eu, jejímž prostřednictvím shromažďuje podpisy učitelů z celé Evropy, aby tak dali evropským poslancům na vědomí, že pro vzdělávání potřebujeme lepší rámec autorského práva. Aliance zajistila český překlad webu. Evropský parlament bude o návrhu hlasovat ještě v tomto roce a může jej pozměnit, přijmout nebo zamítnout. Výsledky této petice představíme v Evropském parlamentu, a jasně tak ukážeme, že evropští občané volají po kvalitním vzdělání a autorském právu, které ho umožní.

Jak můžete pomoci

Navštivte prosím webovou stránku kampaně rightcopyright.eu a podepište petici. Budeme moc rádi, když budete informaci o kampani sdílet se svými spolupracovníky, přáteli a rodinou. Na webové stránce kampaně pod odkazem „Šiřte“ najdete ukázky tweetů, komentářů a obrázků.

Díky, že jste s námi!

Zbývají necelé tři týdny, které určí, jak učitelé budou využívat internet

Pokud chce učitel v hodině využít ve výuce vhodné obrázky, bude si muset vystačit převážně jen s obrázky z učebnic, neboť ty na internetu mohou být zatíženy autorskými právy a nebude je moci pro vzdělávací účely použít. Takové důsledky může přinést navrhovaná směrnice k autorskému právu na jednotném digitálním trhu, kterou nyní Evropská komise projednává. Aby nová legislativa odpovídala využívání internetu ve vzdělávaní pro 21. století, je možné oslovit evropské poslance prostřednictvím petice. Tu je možné podepsat do 15. května. Celý příspěvek

Webinář: Novinky ze světa Otevřeného vzdělávání

Jménem Aliance pro Otevřené vzdělávání Vás v rámci Týdne otevřeného vzdělávání zveme na webinář shrnující poslední novinky ze světa Otevřeného vzdělávání. Zároveň mezi prezentující zveme i kolegu Jana Gondola, který nabídně inspirativní novinky ze Slovenska. Jelikož používáme službu Uberconferece, tak je možné se na webinář připojit i pouhým vytočením čísla 831-296-4442 nebo klinutím na tento odkazhttps://www.uberconference.com/openedu

Těšíme se na Vás! Za Alianci pro otevřené vzdělávání, Michal Kaderka a Tamara Kováčová