Chtějí ošmírovat a procedit všechno co nahráváte na internet (včetně vašich koťátek)!

a další novinky ze světa otevřeného vzdělávání

Týden otevřeného přístupu 2017

V rámci pravidelného mezinárodního Týdne otevřeného přístupu se uskutečnily stovky akcí a seminářů, vzniklo bezpočet článků. Došlo rovněž ke zveřejnění disertační práce Stephena Hawkinga z roku 1966, která je teď po vzoru otevřeného přístupu volně dostupná. „Kdokoliv na světě by měl mít volný, ničím neomezovaný přístup nejen k mému výzkumu, ale k vědeckým aktivitám kohokoliv jiného, kdo svou otevřenou a zvídavou myslí rozšiřuje hranice lidského poznání,“ vyjádřil se sám Hawking. V duchu letošního motta týdne „Otevřený, abychom…“ uveřejnilo společenství Creative Commons na blogu sérii příspěvků, kterými chtělo podtrhnout jednotlivá témata týdne.

 

 

Celý příspěvek

Klatovská střední škola získala prestižní ocenění za vizualizaci otevřených volebních dat

V úterý 21. listopadu uděloval Fond Otakara Motejla ve spolupráci s Fórem pro otevřená data již po páté ocenění za nejlepší aplikace využívající otevřená data. Studentskou cenu v soutěži „Společně otevíráme data!“ získala klatovská Střední škola zemědělská a potravinářská za svou aplikaci Netradiční vizualizace: Volby 2017. Celý příspěvek

Unikají zisky při porušování autorských práv na internetu? Zašantročená studie ukazuje, že to není prokazatelné.

 

Otevřený přístup ke vědě
Skupina výzkumníků zveřejnila návrh základních pravidel vědeckého společenství. Druhé pravidlo zní: Výzkum a vědění by měly být volně dostupné a k užitku všem. To znamená, že:
1)  společenství musí být už samo o sobě otevřené všem a 2) data a vědecké výstupy musí být tzv. FAIR*, tedy vyhledatelné, dostupné, interoperabilní a znovu použitelné jak pro člověka, tak pro strojové zpracování.
* (findable, accessible, interoperable and reusable)

Celý příspěvek

Milionová pokuta za zpřístupnění vědy

 

Reforma autorského práva v EU

Evropská rada se neshodla na přiznání dalších práv vydavatelům, ale podporuje filtry nahrávaného obsahu

Nezisková organizace Statewatch, která upozorňuje na nekalé praktiky v zemích EU, uveřejnila kompromisní návrh na reformu autorského práva projednávaný během estonského předsednictví. Organizace se zaměřila zejména na články 11 (o právech vydavatelů)  a 13  (o filtrech nahrávaného obsahu) .

Celý příspěvek

Učitelé mohou v mediální výchově použít nový otevřený vzdělávací zdroj o volbách

Mediální výchova je průřezové téma, měla by být proto součástí dalších předmětů. V materiálu čtyř devadesáti minutových bloků lze propojit mediální výchovu s dějepisem, výtvarnou výchovou či občanskou výchovou. Pro učitele jsou připraveny i podklady, které mohou jako otevřený vzdělávací zdroj dále upravovat, doplňovat a dále sdílet. Celý příspěvek

Mladí Švédi přišli s geniálním nápadem: dělají roboty z obyčejných brček

Děti ve Švédsku se učí programovat vlastní roboty, ale ne tak ledajaké. S chytrým nápadem vyrábět roboty z brček přišli sami předškoláci, mladí vynalézaví programátoři se nápadu chytli a vyvinuli start-up Quirkbot, jednoduchou stavebnici, která je zároveň moderní hračkou i pomůckou. Svůj koncept teď přijíždějí představit do Prahy.

Celý příspěvek

Konference OpenAlt poradí učitelům, jak využít technologie ve výuce

Co nám mohou přinést otevřená data, jak je využít ve vzdělávání či jak se vyvíjí otevřené technologie. To jsou témata dvanáctého ročníku konference zaměřené na otevřenost OpenAlt. Konference proběhne o víkendu 4. a 5. listopadu v Brně a je určena ICT vývojářům, pracovníkům státní správy, učitelům či vědcům. Celý příspěvek

Má nás strejda Google chránit?

a další novinky ze světa OER, které přinášíme díky překladům ze skupiny Open Policy Network.

Otevřený přístup

Vzdělávací zdroje by měly být nejen volně přístupné, ale také neziskové

Trh neustále lační po zisku, což podrývá základní myšlenky, jakými jsou svobodné kladení otázek, sdílení znalostí či spolupráce. Dění na univerzitách je toho důkazem: sponzorovaný biomedicínský výzkum, „přenos technologií“ a patentní úřady, všudypřítomný obchodní žargon. Správně se bráníme průniku trhu na akademickou půdu. Není však jediný důvod, proč bychom neměli podobně úzkostlivě chránit vzdělávací a akademické zdroje, tedy přesně to, co naše instituce spojuje.

Odvážný požadavek Němců na zpřístupnění zdrojů může změnit budoucnost akademického publikování

Elsevier, jedno z největších akademických vydavatelství na světě, sice odsouhlasilo ústupky v některých oblastech, přesto rozhořčilo členy akademické obce, když odmítlo přistoupit na hlavní myšlenku, kterou akademici prosazovali. Podle ní by akademici platili vydavatelství nikoliv předplatné konkrétního žurnálu, ale jednorázový roční poplatek, který by pokryl všechny náklady na publikaci článků, jejichž hlavní autoři působí na německých univerzitách. Tyto materiály by byly dále volně dostupné po celém světě. Německé univerzity by zároveň za tentýž poplatek získaly přístup ke všem publikacím daného vydavatele. Podle jednoho z vyjednávačů za akademickou obec, berlínského matematika Güntera Zieglera, jsou představy Elsevieru „jako když si v autosalonu chcete koupit auto, ale prodejce se vám neustále pokouší prodat bryčku. Namítnete-li, že nechcete kočár, nýbrž auto, prodejce odvětí: pokud si koupíte tento kočár, dostanete zdarma tohoto koně jako dárek.“

Celý příspěvek