Na učitelských blozích lze zjistit, jak vytvořit poutavou infografiku a jaké aplikace se hodí pro začátek hodiny matematiky

Inspiraci a návody, jak zapojit technologie do výuky, mohou učitelé získat od kolegů, kteří své postupy zveřejňují. Velmi aktivní skupinu tvoří učitelé sdružení v GEG ČR, kteří se navzájem potkávají, sepisují své zkušenosti a zveřejňují je na svých blozích. Pomáhají tak všem učitelům, kteří chtějí učinit výuku zajímavější.

GEG ČR je zkratkou pro Google EDU Group ČR, kde se potkávají učitelé, kteří do svých předmětů integrují moderní technologie. V názvu skupiny je sice jméno významné technologické společnosti, zapojení učitelé však zkoušejí všechny možné aplikace napříč všemi platformami. Gegaři, jak se učitelé z GEG ČR sami nazývají, mají své aktivní buňky na devatenácti místech po celé České republice. Jejich členové pořádají online i offline setkání s dalšími učiteli, které seznamují s využíváním on-line prostředí, mobilů a tabletů pro potřeby výuky a řada z nich se se také věnuje blogování.  Patří mezi ně i GEG Učte s námi, GEG Plzeň a GEG Strakonicko.

Na západě Čech působí v nýřanské základní škole Jitka Rambousková, která zde vyučuje matematiku. Na jejím webu www.cojsemvyzkousela.cz lze najít například návod, jak vytvořit hádanku pomocí prezentace Prezi, či tipy na zábavné úvody do matematiky. Pozoruhodný je i její občasný souhrn Co nového na síti (weekly), kde jsou uváděny technologické novinky v oblasti vzdělávání. “Objevování nových aplikací a zjišťování jejich možností ve výuce zabírá spoustu času a může řadu kolegů odrazovat. Proto se ráda podělím o své zkušenosti s ostatními. Je to jedna z cest, jak moderní technologie dostat do škol,” vysvětluje Jitka Rambousková.

Od učitele hudební výchovy a informatiky ze základní školy Staňkov Miloslava Khase se lze dozvědět, jak lze vylepšit on-line formulář, či využít sepsaná typografická pravidla pro školáky. Miloslav Khas taktéž organizuje setkání učitelů EDU Staňkov, kde si učitelé vyměňují zkušenosti s využíváním moderních technologií ve výuce.

Učitelka matematiky, zeměpisu a informatiky z plzeňské 10. základní školy Pavla Sýkorová s Filipem Jelínkem, který učí informatiku a tělesnou výchovu na Gymnáziu v Prachaticích, sdílejí své zkušenosti na webu www.guruveskole.cz. Na něm učitelé najdou informace o zajímavých on-line aplikacích a praktické návody, jak je ve výuce využít.  Nechybí zde nástroje vhodné pro tvorbu infografiky, počítačové grafiky nebo netradiční prezentace.

Vzájemná spolupráce mezi učiteli a sdílení zkušeností jsou předpokladem, aby se vzdělávání mladých lidí vyvíjelo lepším směrem. Mnozí gegaři publikují pod některou z otevřených variant veřejné licence Creative Commons, což přináší ostatním kolegům právní jistotu, že případné adaptace pro potřeby třídy a další sdílení bude bez jakéhokoliv rizika. To je jeden z hlavních principů otevřeného vzdělávání,” říká Tamara Kováčová z EDUin, kde vede projekt Otevřené vzdělávání.

Kontakt:

Lenka Urbanová, Google EDU Group ČR (GEG ČR)

Email: lenka.urbanova@gegcr.cz

Tel.: 603 186 023

Web: www.gegcr.cz

 

Jitka Rambousková, učitelka  MŠ a ZŠ Nýřany

Email: rambouskova@zsnyrany.cz

Tel.: 605 166 415

Web: http://www.cojsemvyzkousela.cz/

 

Miloslav Khas, učitel ZŠ Staňkov

Email: khas@zsstankov.cz

Tel.: 607 779 960

Web: http://miloslavkhas.blogspot.cz/

 

Pavla Sýkorová, učitelka 10. ZŠ Plzeň

Email: pa.sykorova@gmail.com

Tel.: 605 769 107

Web: www.guruveskole.cz

 

Filip Jelínek, učitel Gymnázium Prachatice

Email: jelinekfi@gmail.com

Tel.: 774 140 881

Web: www.guruveskole.cz

 

Tamara Kováčová, EDUin, Aliance pro otevřené vzdělávání

Email: tamara.kovacova@eduin.cz

Tel.: 603 942 437

 

Starší tiskové zprávy Aliance a články k tématu najdete ZDE.

Aliance pro otevřené vzdělávání vznikla na podzim 2015 s cílem podpořit rozvoj otevřených vzdělávacích zdrojů.

Hlavními zájmy Aliance pro otevřené vzdělávání jsou:

  • propagace vytváření postupů, metodik, znalostí a vzdělávacích materiálů mezi vzdělavateli a také vzdělávanými,
  • sledování a napomáhání naplňování cílů vládou schválených strategií a jiných dokumentů, které podporují otevřené a digitální vzdělávání,
  • prosazování podmínky, aby všechny učební materiály, které byly vytvořeny s přispěním veřejným zdrojů respektovaly “universal design” (design pro všechny),
  • možnost volně nakládat s výstupy, které jsou financované z veřejných zdrojů, pokud to nenarušuje duševní a průmyslová práva,
    prosazování principů otevřeného vzdělávání do politik České republiky a Evropské unie.

Podmínkou členství v Alianci pro otevřené vzdělávání je signace Charty pro otevřené vzdělávání. Více informací naleznete na www.otevrenevzdelavani.cz. Koordinátorem aktivit je EDUin o.p.s. s podporou Nadace Open Society Fund v rámci programu ESP.

 

 

1 komentář u „Na učitelských blozích lze zjistit, jak vytvořit poutavou infografiku a jaké aplikace se hodí pro začátek hodiny matematiky

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *