Otevřený dopis europoslankyním a europoslancům: Zachraňme využití internetu pro vzdělávání

Publikujeme otevřený dopis Aliance pro otevřené vzdělávání, EDUin, Open Content a asociace Communia adresovaný českým europoslankyním a europoslancům ve věci navrhované legislativní úpravy směrnice o autorském právu na jednotném digitálním trhu.

Praha, 26. června 2018

Vážená paní europoslankyně, vážený pane europoslanče,

jménem Aliance pro otevřené vzděláváníEDUin, Open Content a jménem mezinárodní komunity vzdělavatelů sdružených v asociaci Communia se na Vás s důvěrou obracím ohledně hlasování o budoucím osudu směrnice o autorském právu na jednotném digitálním trhu. Ta bude projednávána v plénu Evropského parlamentu ve středu 4. července 2018, a obracíme se na Vás mimo jiné proto, abychom udrželi stávající českou výjimku pro užití díla ve vzdělávání, která je jednou z nejširších v Evropě a o kterou rozhodně nechceme přijít.

Jsme velmi znepokojeni stávajícím zněním především článku 4, který se zabývá přímo vzděláváním a je problematický v následujících oblastech:

  • Dovoluje aplikovat výjimku výhradně “vzdělávacím institucím” (educational establishment) a tím zcela pomíjí klíčové vzdělávací aktivity jednotlivců či neziskových organizací, které často navíc poskytují neformální nebo celoživotní vzdělávání či sdružují komunity učících se učitelů a ostatních.
  • Výjimka se v digitálním prostoru vztahuje pouze na zabezpečená elektronická prostředí těchto vzdělávacích institucí. Tedy uvedené materiály by nebyly dostupné širší skupině zájemců o vzdělávání nebo například i rodičům školních dětí.
  • Směrnice upřednostňuje užívání materiálů na základě licenční smlouvy, oproti užívání na základě autorskoprávní výjimky. To výrazně omezuje použitelnost materiálů, klade neúměrné nároky na vzdělavatele, vytváří další finanční nároky na zdroje z veřejných rozpočtů, dramaticky navyšuje administrativní zátěž a celkově snižuje možnost přístupu ke vzdělávacím zdrojům.

Nicméně, nejen článek 4 je kritický. Pro vzdělávání je zjevnou komplikací i stávající znění článku 13, který počítá se zavedením filtrů nahrávaného obsahu, které negativně ovlivní svobodné sdílení informací a svobodu internetu jako takového. Výjimky v tomto článku například nepočítají s moderními komunitami učitelů, kteří se vzdělávají navzájem, sdílí společně materiály, a které fungují jako neziskové organizace či nemají právní status.

Článek 11, zavádějící poplatek za citování, představuje pro vzdělávací organizace velkou právní nejistotu ve vztahu k přístupu ke zprávám a informacím. Hrozí například, že budou vyžadovány speciální licence pro linkování na novinářský obsah, i když to bude pro vzdělávací účely. Jako problematický vnímáme i článek 3 o vytěžování dat a informací, který podle našeho názoru není dostatečně ambiciózní, a výjimky pro vzdělávací instituce jsou jen velice omezené.

Ve stávajících debatách nad vysoce kontroverzními články 11 a 13, které prakticky způsobují cenzuru internetu, zapadá zcela nepřijatelné znění článku 4, který se zabývá právě vzděláváním. Politická reprezentace tvrdí, že vzdělávání je priorita – nedovolme tedy, aby prošlo stávající znění článku 4, které mimo jiné přímo ohrožuje stávající českou možnosti užívání autorskoprávně chráněných děl ve vzdělávání.

Vážená paní europoslankyně a vážený pane europoslanče, tímto Vás žádáme abyste v hlasování 4. července nepodpořili mandát právního výboru Evropského parlamentu (JURI) k dalšímu vyjednávání o této směrnici a nepodpořili tak stávající znění článků 3, 4, 11 a 13, které ovlivní využívání internetu nejen pro vzdělávání, a zároveň jste tímto Vaším hlasováním zajistili udržení české autorskoprávní výjimky pro vzdělávání v současném rozsahu.

S úctou, Martina Kaděrová, výkonná ředitelka EDUin

Další informace k tématu naleznete zde:

1) Kompletní aktuální znění článku 4 najdete zde:
https://www.communia-association.org/wp-content/uploads/2018/06/Legal-Affairs-Committee-Education-Exception-1.pdf?utm_source=Education+Communia&utm_campaign=54bb3b6f82-EMAIL_CAMPAIGN_2018_06_20_02_06&utm_medium=email&utm_term=0_f9f416438c-54bb3b6f82-43713923

2) Detailnější pozice Communia směrem k problematice licencí:
https://www.communia-association.org/2018/06/20/juri-vote-results-better-educational-exception-poisoned-pill-within/

3) Kampaň Communie ke článku 4: https://www.copyrightforeducation.eu/

4) Shrnutí problému a možné akce je článkům 11 a 13. https://zachraninternet.cz/

5) Popis problémů spojených se článkem 13 například zde: https://www.lupa.cz/clanky/reforma-copyrightu-a-clanek-13-zpusob-jak-znicit-dnesni-podobu-internetu/

6) Celá směrnice v češtině: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=CELEX%3A52016PC0593

1 komentář u „Otevřený dopis europoslankyním a europoslancům: Zachraňme využití internetu pro vzdělávání

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *