Otevřená data jsou fakta, údaje či číselné hodnoty ve strojově zpracovatelném formátu, které zveřejňují firmy, organizace či úřady. Mohou to být jízdní řády, smlouvy úřadů, či údaje o úspěšnosti zákroků v nemocnicích. Tato data jsou často zpracována aplikacemi tak, aby údaje byly přehledné a filtrovatelné. Otevřená data však mají využití i ve vzdělávání, a to přímo pro zjišťování výsledků vzdělávání či jako nástroj pro rozvoj studentů.
Pro zpracování dat je důležité, aby byla poskytnuta v takovém formátu, který dovoluje další okamžité zpracování. To je důležité v případě velkého počtu údajů, jako jsou např. výsledky státních maturit či jednotných přijímacích zkoušek. “Data nám umožňují srovnávat rozdíly mezi pohlavími, regiony nebo typy škol či studijních oborů. Učitelé tak mohou vidět výsledky své práce v širších souvislostech,” říká Oldřich Botlík z iniciativy Maturitní data – odtajněno.
Otevřená data lze zapojit i do výuky. O to se snaží například. Karel Rejthar ze Střední školy zemědělské a potravinářské v Klatovech. V rámci výuky ekonomie studenti tvoří na základě otevřených dat například mapy nezaměstnanosti, ale i diagramy vývoje počtu hospodářských zvířat. “Pomocí různých aplikací jako VISIA či Power BI data analyzujeme a následně vizualizujeme,” říká Karel Rejthar.
Aby Karel Rejthar studenty zaujal i občanskými tématy, pokusil se se studenty zpracovat data na transparentním účtu prezidenta Miloše Zemana či volební výsledky. Se studenty v reálném čase zveřejňovali během podzimních i lednových voleb výsledky hlasování, a to s ohledem na region, kde studenti žijí.
Za zpracování podzimních volebních dat získala klatovská zemědělka dokonce ocenění ve studentské kategorii v soutěži „Společně otevíráme data!“.
“Stále více organizací či úřadů poskytuje data v otevřeném formátu a dovednost je analyticky využít bude brzy jeden z požadavků na trhu práce. Školy by měly studenty na tuto situaci připravovat,” doplňuje Tamara Kováčová z EDUin, kde vede projekt Otevřené vzdělávání.
Otevírání dat i jejich následné využívání v oblasti vzdělávání je součástí Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020, jejíž naplnění Aliance pro otevřené vzdělávání podporuje.
Kontakty:
Karel Rejthar, učitel Střední školy zemědělské a potravinářské v Klatovech
Email: rejcom1@gmail.com
Tel.: 776 009 609
Tamara Kováčová, EDUin, koordinátorka projektu Otevřené vzdělávání
Email: tamara.kovacova@eduin.cz
Tel.: 603 942 437
Starší tiskové zprávy Aliance a články k tématu najdete ZDE.
Aliance pro otevřené vzdělávání vznikla na podzim 2015 s cílem podpořit rozvoj otevřených vzdělávacích zdrojů.
Hlavními zájmy Aliance pro otevřené vzdělávání jsou:
- propagace vytváření postupů, metodik, znalostí a vzdělávacích materiálů mezi vzdělavateli a také vzdělávanými,
- sledování a napomáhání naplňování cílů vládou schválených strategií a jiných dokumentů, které podporují otevřené a digitální vzdělávání,
- prosazování podmínky, aby všechny učební materiály, které byly vytvořeny s přispěním veřejným zdrojů, respektovaly “universal design” (design pro všechny),
- možnost volně nakládat s výstupy, které jsou financované z veřejných zdrojů, pokud to nenarušuje duševní a průmyslová práva,
prosazování principů otevřeného vzdělávání do politik České republiky a Evropské unie.
Podmínkou členství v Alianci pro otevřené vzdělávání je signace Charty pro otevřené vzdělávání.
Více informací naleznete na www.otevrenevzdelavani.cz
Koordinátorem aktivit je EDUin o.p.s. s podporou Nadace Open Society Fund v rámci programu ESP.