Podstatou otevřeného vzdělávání je, že se každý může vzdělávat odkudkoliv a kdykoliv. To je důležité především pro celoživotní vzdělávání, protože lidé se s postupující automatizací a robotizací budou muset pro uplatnění na trhu práce vzdělávat během života sami. K tomu je ovšem potřeba zachovat otevřené vzdělávací zdroje přístupné opravdu každému. Navrhovaná evropská směrnice obsahuje několik problematických bodů. Například za vzdělání považuje jen výuku, která se odehrává v tradiční kamenné škole.
Směrnice Evropského parlamentu o autorském právu na jednotném digitálním trhu myslí na výjimku pro vzdělávání, ale ta je děravá. Například nepovoluje sbírat za použití softwarových robotů údaje z článků nikomu jinému než neziskovým, vědeckým a výzkumným organizacím. Krokem zpět je i nová výjimka pro on-line zdroje, která je nově vytvořena a bude tak existovat souběžně s pravidly pro off-line materiály. Taková dvojkolejnost vytvoří další potenciální problémy a sníží právní jistotu uživatelů.
Komplikací je ale víc. Podle směrnice nemusí stát výjimku pro vzdělávání zavést, pokud jsou díla dostupná pod odpovídajícími licencemi a dostupná na trhu za komerčních podmínek. Další problém je, že v návrhu, který by měla začlenit do svého právního systému každá země EU, se počítá s takzvaným text data miningem. Ten si můžeme například představit jako softwarového robota, který sleduje v internetových článcích například výskyt nějakého slova. Pokud jste nezisková vědecká či výzkumná organizace, tak užití robota nepředstavuje problém. Horší ale je, když jste např. novinář. Pak si musíte zažádat o povolení vydavatele, že tímto způsobem smíte v jeho textech vyhledávat i v případě, že máte placený přístup do databáze jeho článků.
Podle Tamary Kováčové, koordinátorky projektu Otevřeného vzdělávání v organizaci EDUin, není rozumné ani vytváření dvou režimů nakládání s autorskými díly, a to pro digitální prostředí a off-line média (tištěná, rozhlasová apod.). “Zavádí se další výjimka pro digitální užití chráněných děl. Dnes už výjimka pro užití za účelem výuky existuje, ale málokomu je jasné, co a jak do ní vlastně spadá,” vysvětluje. Navíc směrnice považuje za vzdělávání pouze to formální, tj. takové, které se odehrává ve škole. ”Nepočítá se s tím, že by se lidé starší dvaceti šesti let měli potřebu vzdělávat. Nemohu tak například vytvořit zdarma on-line kurz a využít díla s autorským právem a pak toto vzdělávací video sdílet na YouTube.“
Tamara Kováčová, EDUin, koordinátorka projektu Otevřené vzdělávání
Email: tamara.kovacova@eduin.cz
Tel.: 603 942 437
web: www.otevrenevzdelavani.cz
Starší tiskové zprávy Aliance a články k tématu najdete ZDE.
Aliance pro otevřené vzdělávání vznikla na podzim 2015 s cílem podpořit rozvoj otevřených vzdělávacích zdrojů.
Hlavními zájmy Aliance pro otevřené vzdělávání jsou:
- propagace vytváření postupů, metodik, znalostí a vzdělávacích materiálů mezi vzdělavateli a také vzdělávanými,
- sledování a napomáhání naplňování cílů vládou schválených strategií a jiných dokumentů, které podporují otevřené a digitální vzdělávání,
- prosazování podmínky, aby všechny učební materiály, které byly vytvořeny s přispěním veřejným zdrojů respektovaly “universal design” (design pro všechny),
- možnost volně nakládat s výstupy, které jsou financované z veřejných zdrojů, pokud to nenarušuje duševní a průmyslová práva,
prosazování principů otevřeného vzdělávání do politik České republiky a Evropské unie.
Podmínkou členství v Alianci pro otevřené vzdělávání je signace Charty pro otevřené vzdělávání. Více informací naleznete na www.otevrenevzdelavani.cz
Koordinátorem aktivit je EDUin o.p.s. s podporou Nadace Open Society Fund v rámci programu ESP.
Pingback: Podpořte projekt Reforma autorského práva ve vzdělávání – připojte se k petici pro zkvalitnění autorských práv v oblasti vzdělávání | Internetový magazín |= ZAKATEDROU.CZ =|
Pingback: Zbývají necelé tři týdny, které určí, jak učitelé budou využívat internet | Otevřené vzdělávání
Dobrý den, navrhovaná směrnice neřeší uznání jednotlivých vzdělávacích kurzů např. zeměmi EU, ale způsob nakládání se vzdělávacími materiály na jednotném digitálním trhu.
Vás odkaz na coursera.org je správný, bohužel vám neporadíme, jaký kurz je pro vás nejlepší, neboť tato volba vychází z individuálních potřeb.
Přeji hezký den, Michal Kaderka.
Například za vzdělání považuje jen výuku, která se odehrává v tradiční kamenné škole.
Takže, co to je zase za kravina, já si zaplatím drahý kurz on-line v Anglii, přijde mi certifikát z Oxfordu, abych mohla studovat vysokou školu on-line v USA nebo Kanadě, ještě jsem se nerozhodla kde, a teď mi to tady jako nebude platit NEBO ???????????????
Co mi tedy radíte
https://www.coursera.org/
https://www.healthcarestudies.cz/Bakal%C3%A1%C5%99/Online/
Dobrý den, daná problematika se vašich kurzů netýká. Navíc Oxford apod. jsou instituce formálního vzdělávání. S pozdravem, MK.