Otevřené výukové zdroje (OVZ) lze rozdělit na základě mnoha kritérií. Jako OVZ lze označovat například open courseware, open text books a MOOC.
Zde jsou některé příklady OVZ:
- Kompletní kurzy
- Individuální otevřené výukové moduly
- Texty
- Plány lekcí
- Sylaby
- Přednášky
- Hodnocení
- Hry
- Kvízy
- Podcasty
- Videa
OVZ mohou být také rozděleny podle formátu jejich obsahu, ačkoli většina OVZ se skládá z různých médií.
- Text
- Video
- Animace
- Složená média
Jedním z rozdílů, o kterých je užitečné uvažovat, je dělení na „velké“ OVZ a „malé „OVZ“.
Velké OVZ jsou generovány institucemi a vycházejí z projektů, jako je OpenLearn. Mají obvykle vysokou kvalitu, obsahují explicitní učební cíle předkládané v jednotném stylu a tvoří součást časově omezených cílených projektů s přidruženým výzkumem a daty.
Malé OVZ jsou nízkonákladové, jednotlivci vytvářené zdroje. Vytvářet je může kdokoli, nejen pedagogové, nemusí mít explicitní vzdělávací cíle, mívají nižší kvalitu a jsou sdíleny prostřednictvím řady míst a služeb třetích stran.
Další zdroje
- Martin Weller o „Velkých a malých OVZ“ (http://oro.open.ac.uk/24702/2/926FFABC.pdf)