Společnost oceňuje aktivní učitele, ale školy si je neumí udržet

Ve školách chybí několik tisíc učitelů a ročně jich více odchází než do škol nastupuje. Ze škol neodchází pouze mladí učitelé, kteří svým odchodem řeší své existenční potíže, ale i ti nejzkušenější. Příkladem je zástupce ředitelky v ZŠ v Plané nad Lužnicí Bohuslav Hora, kterého je vidět takřka každý týden na vzdělávacích akcích, kde pomáhá svým kolegům smysluplně využívat technologie ve výuce. Vloni získal třetí místo v národním kole soutěže Global Teachers Prize a časopisem Forbes byl zařazen mezi osmnáctku inspirativních osobností.

Příští rok by Bohuslav Hora oslavil čtvrtstoletí za katedrou, ale nestane se tak. Učitelskou kariéru zakončuje jako učitel češtiny, dějepisu a zástupce ředitele v Základní škole v Plané nad Lužnicí ve chvíli, kdy ho odborná veřejnost uznala za jednoho z nejvíce progresivních pedagogů. Je jednou z vůdčích osobností iniciativy Trvalá obnova školy, v jejímž rámci si ředitelé pomáhají při proměně vnitřního klimatu školy, zavádění nových metod práce a při řízení změn ve vzdělávání. Stejně tak se angažuje i ve skupině Google Educators Group, sdružující napříč všemi předměty učitele, kteří se snaží smysluplně zavádět moderní technologie do výuky. Vloni získal třetí místo v soutěži Global Teachers Prize a letos jej redakce časopisu Forbes zařadila mezi 18 inspirativních osobností. Je taktéž spoluzakladatelem a členem vedení Učitelské platformy, která usiluje o kvalitativní změnu vzdělávání ve školách.

Neodcházím ze školství, protože mě nebaví učit. Ani kvůli penězům. Odcházím kvůli systému, který je zkostnatělý a brání se zevnitř zlepšení,” uvádí odcházející učitel, který se nakonec rozhodl učit pár hodin týdně informatiku v ZŠ a MŠ Chraštice.

Bohuslav Hora je bezesporu jednou z nejvíce inspirativní osobností, kterou lze v českých školách najít. Znají ho stovky učitelů ve všech regionech, mnohým z nich totiž pomáhal s řešením výukových problémů či s využíváním tabletů ve výuce. Odchod Bohuslava Hory naprosto jasně ukazuje, jak si školství, které navíc není v dobré kondici, nedokáže udržet zkušené učitele, které by tak nutně potřebovalo,” doplňuje Tamara Kováčová, která pro EDUin řídí projekt Otevřené vzdělávání.

Kontakt:

Bohuslav Hora

Email: slavahora@gmail.com

Tel.: 728 019 177

Tamara Kováčová, EDUin, Aliance pro otevřené vzdělávání

Email: tamara.kovacova@eduin.cz

Tel.: 603 942 437

 

Starší tiskové zprávy Aliance a články k tématu najdete ZDE.

Aliance pro otevřené vzdělávání vznikla na podzim 2015 s cílem podpořit rozvoj otevřených vzdělávacích zdrojů.

Hlavními zájmy Aliance pro otevřené vzdělávání jsou:

  • propagace vytváření postupů, metodik, znalostí a vzdělávacích materiálů mezi vzdělavateli a také vzdělávanými,
  • sledování a napomáhání naplňování cílů vládou schválených strategií a jiných dokumentů, které podporují otevřené a digitální vzdělávání,
  • prosazování podmínky, aby všechny učební materiály, které byly vytvořeny s přispěním veřejným zdrojů respektovaly “universal design” (design pro všechny),
  • možnost volně nakládat s výstupy, které jsou financované z veřejných zdrojů, pokud to nenarušuje duševní a průmyslová práva,
    prosazování principů otevřeného vzdělávání do politik České republiky a Evropské unie.
     

Podmínkou členství v Alianci pro otevřené vzdělávání je signace Charty pro otevřené vzdělávání.

 

Více informací naleznete na www.otevrenevzdelavani.cz

Koordinátorem aktivit je EDUin o.p.s. s podporou Nadace Open Society Fund v rámci programu ESP.

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *