Hledání OVZ
Ačkoliv Google často poskytuje mnoho relevantních výsledků (tip – použijte rozšířené vyhledávání Google podle filtru „práva k používání“), existuje pro vyhledávání OVZ několik vyhledávacích nástrojů. Seznam z informační sady OVZ zahrnuje:
- Classpert – služba pro vyhledávání a porovnávání MOOC kurzů
- Temoa – znalostní zdroj zjednodušující veřejný a vícejazyčný katalog otevřených vzdělávacích zdrojů (OVZ), který se zaměřuje na podporu vzdělávání společnosti, pro vyhledávání zdrojů a materiálů vyhovujících daným potřebám výuky pomocí specializovaného vyhledávacího systému a sociálních nástrojů.
- UniversityLearning=OCW+OER= volný uživatelský vyhledávací engine – meta vyhledávač zahrnující mnoho různých zdrojů OVZ (používá uživatelské vyhledávání Google)
- XPERT – JISC financovaný projekt rychlé inovace (léto 2009) zkoumání potenciálu dodávky a podpory distribuovaného e-learningového úložiště zdrojů vytvořených a jednoduše zveřejněných prostřednictvím open source nástroje pro rozvoj e-learningu, nazvaný Xerte Online Toolkits. Cílem projektu XPERT je pokrok vize distribuované architektury zdrojů e-learningu pro sdílení a opakované použití.
- OERDynamic SearchEngine – wiki stránky stránek OVZ s přidruženým vyhledávačem (Google Custom Search)
- UNESCO OERToolkit – odkazy na další užitečné komentované zdroje a úložiště.
- JISCDigitalMedia – pokyny pro hledání videa, audia a obrázky on-line, včetně licencí Creative Commons.
- OERGlue – nástroj s cílem usnadnit tvorbu kurzů spojováním OVZ z různých zdrojů
- Creative CommonsSearch není vyhledávač, ale spíše nabízí pohodlný přístup k vyhledávacím službám poskytovaným jinými nezávislými organizacemi
- DiscoverEd je prototyp vyhledávače vyvinutý společností Creative Commons pro pokročilé vyhledávání metadat, zejména pro OVZ
- Jorum je největší OVZ úložiště ve Velké Británii
- OpenCourseware Consortium/OpenEducationConsortium je celosvětová komunita stovek vysokoškolských institucí a přidružených organizací zavázaných k prosazování otevřeného vzdělávání a jeho dopadu na globální vzdělávání
- FindOER – návod otevřené sítě vzdělávání profesionálů
- OERCommons je celosvětová vzdělávací síť pro společné vyučování a učební materiály volně dostupné online
- Curriki – nezisková organizace poskytující otevřené vzdělávací zdroje, především na podporu K-12education
- Wikipedia je vícejazyčný webový projekt volného obsahu podporovaný prostřednictvím nadace Wikimedia a založený na modelu otevřené úpravy
- Project Guttenberg poskytuje zdarma kvalitní elektronické knihy
- Connexions/Openstax College poskytuje otevřené učebnice
- CK-12Foundation je kalifornská nezisková organizace, jejímž cílem je snížit náklady a zvýšit dostupnost K-12 vzdělávání ve Spojených státech a po celém světě
- TEDEducation poskytuje výukový obsah, který může být remixován
- SMartHistory – multimediální webové knihy o umění a dějinách umění
- Livebinders – online obsah
- Solvonauts je vyhledávač otevřeného vzdělávání
- Open Education database nabízí řadu způsobů procházení a vyhledání otevřeného obsahu
Používání OVZ
JISC publikace Průvodce OVZ nabízí několik rad pro použití OER. Uvádí jasná zdůvodnění na základě ověřených událostí z podnikání a možná používá i příklady z vaší instituce.
- OVZ mohou být zajímavé prakticky pro každého zaměstnance vaší organizace, od knihovníků až po akademické nebo marketingové odborníky.
- Staví na předchozích výsledcích, odkazuje na zkušenosti zaměstnanců a využívá již existující zájem.
- Pomáhá zaměstnancům rozvíjet potřebné dovednosti a znalosti a vytvářet a používat otevřené vzdělávací zdroje.
- Podporuje změny v pedagogické praxe prostřednictvím zvyšování povědomí, organizováním seminářů, budováním kapacit a společenství praxe.
- Vytváří otevřené prostředí v rámci celé instituce.
- Hledá způsob, jak oceňovat a uznávat zaměstnance, kteří vytvářejí a používají otevřené vzdělávací zdroje.
- Zvažuje začleňování otevřených vzdělávacích zdrojů do postupů pro virtuální výukové prostředí.
- Postupuje po jednotlivých krocích od úplného začátku.
- Přizpůsobuje stávající pravidla (vztahující se k duševnímu vlastnictví, učení, vyučování a hodnocení) pro snadnější a jemnější přechod směrem k otevřenosti.
- Může také iniciovat tvorbu nových speciálních pravidel pro otevřené vzdělávací zdroje působících jako signál, že instituce je plně odhodlána podporovat implementaci.
Zasazuje se o začlenění otevřených vzdělávacích zdrojů do jiných institucionálních činností s cílem učinit je udržitelné.