Vzdělávání: tradiční & otevřené

Plný účinek otevřeného vzdělávání se již projevuje. Je pravděpodobné, že kulturní posun, kterého je potřeba pro dosažení potenciálu otevřeného vzdělávání dosáhnout, bude nějakou dobu trvat. I přes rychlost změn v oblasti technologií je otevřené vzdělávání stále ještě v plenkách.

Byly však provedené studie, jejichž cílem bylo odhadnout vliv otevřených výukových zdrojů (OVZ) při výuce a vzdělávání. Tým z Oxfordské univerzity provedl mezi listopadem 2010 a červnem 2011 dopadovou studii JISC OER. Studie byla vyhodnocena v červenci roku 2011 se závěrem, že hlavní faktory OVZ jsou pedagogické, subjektivní, logistické a strategické.

Někdo tvrdí, že se dosud nepodařilo zcela využít potenciál OVZ. Článek „Po deseti letech: Proč otevřené výukové zdroje významně neovlivnily vyšší vzdělávání a proč by nás to mělo zajímat“ uvádí, že existují významné překážky pro osvojení OVZ, včetně rozpoznávání, kontroly kvality a selhávání organizace a získávání.

Zajímavým prostorem pro diskusi je vliv otevřených on-line kurzů na uzavřené kurzy prostřednictvím vydání „řešení“ a „odpovědí“. Někteří poskytovatelé otevřené výuky tvrdí, že řešení problémů by neměla být sdílena online, ale bez ohledu na to, zda je to dovoleno nebo ne, lidé samozřejmě výsledky sdílejí, a to především s dobrými úmysly a z dobrých důvodů. Jasmine Tsal mluví o „nepsaných paradoxech mezi uzavřeným, formálním vzděláváním a jeho současnými snahami být „otevřený“. Jasmine nabízí až tři otázky k diskusi:

  1. Jak se škola vyrovná s následky otevření výuky?
  2. Měla by škola přehodnotit svá pravidla týkající se podvádění?
  3. Měla by škola uvažovat o změně způsobu hodnocení?

Plný dopad otevřeného vzdělávání tradiční vzdělávání pravděpodobně teprve pocítí. Největší projekt shromažďujícím data na toto téma, Výzkumné centrum OVZ, vydá svou zprávu v roce 2015.

 

Další zdroje

Proč jsou školy po většinu času zavřené? Terry Loane (http://terryloane.typepad.com/reallylearn/2014/03/why-are-schools-locked-shut-most-of-the-time.html)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *