Plný účinek otevřeného vzdělávání se již projevuje. Je pravděpodobné, že kulturní posun, kterého je potřeba pro dosažení potenciálu otevřeného vzdělávání dosáhnout, bude nějakou dobu trvat. I přes rychlost změn v oblasti technologií je otevřené vzdělávání stále ještě v plenkách.
Byly však provedené studie, jejichž cílem bylo odhadnout vliv otevřených výukových zdrojů (OVZ) při výuce a vzdělávání. Tým z Oxfordské univerzity provedl mezi listopadem 2010 a červnem 2011 dopadovou studii JISC OER. Studie byla vyhodnocena v červenci roku 2011 se závěrem, že hlavní faktory OVZ jsou pedagogické, subjektivní, logistické a strategické.
Někdo tvrdí, že se dosud nepodařilo zcela využít potenciál OVZ. Článek „Po deseti letech: Proč otevřené výukové zdroje významně neovlivnily vyšší vzdělávání a proč by nás to mělo zajímat“ uvádí, že existují významné překážky pro osvojení OVZ, včetně rozpoznávání, kontroly kvality a selhávání organizace a získávání.
Zajímavým prostorem pro diskusi je vliv otevřených on-line kurzů na uzavřené kurzy prostřednictvím vydání „řešení“ a „odpovědí“. Někteří poskytovatelé otevřené výuky tvrdí, že řešení problémů by neměla být sdílena online, ale bez ohledu na to, zda je to dovoleno nebo ne, lidé samozřejmě výsledky sdílejí, a to především s dobrými úmysly a z dobrých důvodů. Jasmine Tsal mluví o „nepsaných paradoxech mezi uzavřeným, formálním vzděláváním a jeho současnými snahami být „otevřený“. Jasmine nabízí až tři otázky k diskusi:
- Jak se škola vyrovná s následky otevření výuky?
- Měla by škola přehodnotit svá pravidla týkající se podvádění?
- Měla by škola uvažovat o změně způsobu hodnocení?
Plný dopad otevřeného vzdělávání tradiční vzdělávání pravděpodobně teprve pocítí. Největší projekt shromažďujícím data na toto téma, Výzkumné centrum OVZ, vydá svou zprávu v roce 2015.
Další zdroje
- Boj za otevřenost – pohled Martina Wellera http://jime.open.ac.uk/jime/article/view/2013-15
- Otevřené vzdělávání není připraveno k otevření: Úvahy o napětí mezi otevřeným vzděláváním a tradiční výukou od Jasmine Tsal (https://medium.com/p/5218003865a1)
- Tradiční vs. otevřené vzdělávání – Diskuse z konference Budoucnost technologií ve vzdělávání (FOTE) (http://fote-conference.com/2011/08/23/traditional-vs-open-education)
Proč jsou školy po většinu času zavřené? Terry Loane (http://terryloane.typepad.com/reallylearn/2014/03/why-are-schools-locked-shut-most-of-the-time.html)