V úterý 21. listopadu uděloval Fond Otakara Motejla ve spolupráci s Fórem pro otevřená data již po páté ocenění za nejlepší aplikace využívající otevřená data. Studentskou cenu v soutěži „Společně otevíráme data!“ získala klatovská Střední škola zemědělská a potravinářská za svou aplikaci Netradiční vizualizace: Volby 2017.
Pětice studentů se rozhodla netradičním způsobem graficky zpracovat volební data. “Chtěli jsme data zpracovat jinak, než je zpracovávají novináři či jiné portály. Nabídli jsme například analýzu povolání kandidátů či jejich křestních jmen. A data jsme zpracovávali dokonce rychleji než volební studia televizních kanálů,” říká studentka třetího ročníku Michaela Bečvářová. Oceňuje, že práce na projektu jí naučila spolupráci v týmu a na praktickém příkladu si ujasnila význam otevřených dat. Karel Rejthar, který na klatovské zemědělce učí informatiku, dodává: “Na trhu práce je nabízeno tisíce pozic se zaměřením na big data a zpracování dat. Chceme dát žákům tu nejlepší přípravu pro 21. století a zajistit jim tak uplatnění.”
Studentská cena je součástí soutěže již od začátku “Školy jsou totiž jedním ze zcela přirozených konzumentů otevřených dat. Bohužel je obvyklé, že studenti musí pracovat se simulovanými daty, protože k těm skutečným nemají přístup. Studenti však používali reálná data,” sdělil Michal Tošovský z Fondu Otakara Motejla, který soutěž pořádá.
Zpracování otevřených dat má praktický dopad. Např. jeden z voličů líbeznického starosty Martina Kupky si všiml, že jeho kandidát nedostal ani jeden preferenční hlas, přičemž mu jej sám dal. Po oznámení pochybení došlo k přepočtu a odhalení chyby vedlo ke změně mandátu v Poslanecké sněmovně. Výsledky voleb ve formě otevřených dat lze ale i využít k dalšímu rozhodování: “Když si vybírám, kde bydlet, beru v úvahu i sousedy a jejich podporu extremistických stran,“ sdělila Katarina Struňáková, která aktuálně v Písku hledá byt k pronájmu.
Otevírání dat i jejich následné využívání v oblasti vzdělávání je součástí Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020, jejíž naplnění Aliance pro otevřené vzdělávání podporuje.
Kontakty:
Karel Rejthar, učitel Střední školy zemědělské a potravinářské v Klatovech
Email: rejcom1@gmail.com
Tel.: 776 009 609
Michal Tošovský, Fond Otakara Motejla
Email: michal.tosovsky@motejl.cz
Tel.: 602 306 123
Tamara Kováčová, EDUin, koordinátorka projektu Otevřené vzdělávání
Email: tamara.kovacova@eduin.cz
Tel.: 603 942 437
Starší tiskové zprávy Aliance a články k tématu najdete ZDE.
Aliance pro otevřené vzdělávání vznikla na podzim 2015 s cílem podpořit rozvoj otevřených vzdělávacích zdrojů.
Hlavními zájmy Aliance pro otevřené vzdělávání jsou:
- propagace vytváření postupů, metodik, znalostí a vzdělávacích materiálů mezi vzdělavateli a také vzdělávanými,
- sledování a napomáhání naplňování cílů vládou schválených strategií a jiných dokumentů, které podporují otevřené a digitální vzdělávání,
- prosazování podmínky, aby všechny učební materiály, které byly vytvořeny s přispěním veřejným zdrojů respektovaly “universal design” (design pro všechny),
- možnost volně nakládat s výstupy, které jsou financované z veřejných zdrojů, pokud to nenarušuje duševní a průmyslová práva,
prosazování principů otevřeného vzdělávání do politik České republiky a Evropské unie.
Podmínkou členství v Alianci pro otevřené vzdělávání je signace Charty pro otevřené vzdělávání.
Více informací naleznete na www.otevrenevzdelavani.cz
Koordinátorem aktivit je EDUin o.p.s. s podporou Nadace Open Society Fund v rámci programu ESP.