Válečná i komunistická propaganda, hoaxy i nástroje prokremelské propagandy jsou součástí tří devadesáti minutových bloků, které mohou učitelé mediální či občanské výchovy nově využít ve výuce. Pro učitele jsou připraveny i podklady, které mohou jako otevřený vzdělávací zdroj dále upravovat, doplňovat a dále sdílet.
Pokud chtějí učitelé pomoci žákům a studentům porozumět současnému světu, měli by pracovat s aktuálními událostmi, které ale v žádné učebnici nenajdou. Pokud se pokusí aktuality sami zpracovat, hrozí, že než se jim to podaří, bude událost již neaktuální a překrytá novějšími informacemi. Tento problém je typický pro témata spojená s mediální výchovou. Proto učitel mediální výchovy pražského Gymnázia Na Zatlance Michal Kaderka ke své přípravě o hoaxech a propagandě vypracoval i podklady pro učitele: “Nejedná se o kompletní metodiku, jsou zde především informační texty, videa a obrazové materiály, jejichž vyhledání a výběr ušetří učitelům mnoho hodin času. K dispozici je i popis jednotlivých událostí a tipy na aktivity, které může vyučující dále rozpracovat.” Vedle výuky mediální výchovy je Michal Kaderka spoluzakladatelem a koordinátorem Aliance pro otevřené vzdělávání. Ta se zabývá podporou rozvíjení otevřených vzdělávacích zdrojů a kulturou sdílení v komunitě učitelů.
“Pro rychlé předávání zkušeností z výuky je důležité, aby sdílené materiály měly charakter otevřeného vzdělávacího zdroje a učitelé si mohli podklady vylepšovat a rozšiřovat, aniž by porušovali autorská práva,” sdělila koordinátorka projektu Otevřené vzdělávání Tamara Kováčová z EDUinu.
Otevřený vzdělávací zdroj (OER – z angl. zkratky Open Educational Resources) je vzdělávací materiál, který nejen že je dostupný bezplatně, ale především je zveřejněný pod veřejnou licencí (např. Creative Commons), jejíž varianta umožňuje zásahy do díla bez obav porušení autorských práv. OER tak podporují vytváření a postupné vylepšování či rychlou aktualizaci již vytvořených děl.
Kontakt:
Michal Kaderka, učitel mediální výchovy Gymnázia Na Zatlance, koordinátor Aliance pro otevřené vzdělávání
Email: kaderka@centrum.cz
Tel.: 777 879 481
Tamara Kováčová, EDUin, koordinátorka projektu Otevřené vzdělávání
Email: tamara.kovacova@eduin.cz
Tel.: 603 942 437
Starší tiskové zprávy Aliance a články k tématu najdete ZDE.
Aliance pro otevřené vzdělávání vznikla na podzim 2015 s cílem podpořit rozvoj otevřených vzdělávacích zdrojů.
Hlavními zájmy Aliance pro otevřené vzdělávání jsou:
- propagace vytváření postupů, metodik, znalostí a vzdělávacích materiálů mezi vzdělavateli a také vzdělávanými,
- sledování a napomáhání naplňování cílů vládou schválených strategií a jiných dokumentů, které podporují otevřené a digitální vzdělávání,
- prosazování podmínky, aby všechny učební materiály, které byly vytvořeny s přispěním veřejným zdrojů respektovaly “universal design” (design pro všechny),
- možnost volně nakládat s výstupy, které jsou financované z veřejných zdrojů, pokud to nenarušuje duševní a průmyslová práva,
prosazování principů otevřeného vzdělávání do politik České republiky a Evropské unie.
Podmínkou členství v Alianci pro otevřené vzdělávání je signace Charty pro otevřené vzdělávání.
Více informací naleznete na www.otevrenevzdelavani.cz
Koordinátorem aktivit je EDUin o.p.s. s podporou Nadace Open Society Fund v rámci programu ESP.
to E.Kocourek:
to máte tak – koho chleba jíš, toho píseň zpívej.
I oni sami byli již vychováni jako bio-automat, který jen memoruje to, co mu bylo na HDD nahráno adminem bez vlastní vůle a uvědomění.
Zdravím pana Kadeřávka a obdivuji jeho osobní statečnost „jít s kůží na trh“. Ovšem zajímalo by mě, podle čeho on osobně posuzuje co je správné a co ne.
Totiž, aby mohl objektivně poznat hoax, muzí znát PRAVDU. Ale jak ji obyčejný člověk pozná??
Pokud nesnědl všechnu moudrost světa, což asi těžko, tak je omylný jako ostatní a jeho názor je proto SUBJEKTIVNÍ.
Nebo jinak – musel by totiž uvést konkrétní případy a udělat veřejný rozbor tak, aby šlo věc posoudit a dát či nedát mu za pravdu.
Ovšem jisté je, že pokud je v organizaci, kterou platí pan Soros, tak musí zpívat tak, jak pan Soros píská.
A ten, jak je známo (toto není hoax, upozornuji), stojí proti panu Trumpovi a Rusku.
Proto je předem jasné, jaké názory pan Kadeřávek zastává a celá jeho akce je plácnutím do vody.
Na závěr pár odkazů pro rozumné:
http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Protesty-proti-Trumpovi-plati-Soros-zaznelo-v-CT-Moderator-jen-koukal-472193
http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/A-je-to-venku-George-Soros-podporuje-50-neziskovek-ktere-pochoduji-proti-Trumpovi-Jeden-pripad-je-obzvlast-otresny-472596
http://prvnizpravy.parlamentnilisty.cz/sloupky/jde-centru-opravdu-o-dezinformace-nebo-o-neco-uplne-jineho/
http://prvnizpravy.parlamentnilisty.cz/zpravy/zpravy/national-interest-zhorseni-vztahu-zavinil-washington-vice-nez-moskva/
atd.
Mějte se.
Autorem je p. Kaderka, nikoliv Kadeřávek. Pan Soros se finančně na tvorbě této přípravy nepodílel. V této oblasti se finančně podílí na propagaci otevřených vzdělávacích zdrojů, tedy sdílení vzdělávacích materiálů pod otevřenou licencí. Neurčuje tedy, o čem tyto zdroje budou pojednávat. Právě o tom ty materiály jsou – nepodléhat dezinformacím a nevytvářet si na zákadě hoaxů realitu světa.
To podezření „koho chleba jíš, toho píseň zpívej“ je zcela přirozené a pokud obsah odpovídá Sorosovým postojům, ještě silnější. Když něco hlásají Russia Today či noviny vlastněné Babišem (či jeho svěřeneckým fondem), Valentou, Křetínským či Bakalou, co je v zájmu živitele redakce, tak navzdory tomu, že budou redakce tvrdit, že vlastník do obsahu nezasahuje, tak to silné podezření oprávněně vyvolávat bude.
Na hoaxech je -z pohledu bojovníků proti hybridním hrozbám a Ministerstva pravdy- nejhorší to, že některé z nich jsou pravdivé. //// Je pozoruhodné, jak se bojovníci proti té ošklivé fuj fuj kremelské propagandě pečlivě vyhybají hodnocení pravdivosti pro-režimních českých a bruselských pramenů. Třeba všech těch proroctví katastrofálního úpadku Británie v případě brexitu. ////