Otevřený dopis europoslankyním a europoslancům: Zachraňme využití internetu pro vzdělávání

Publikujeme otevřený dopis Aliance pro otevřené vzdělávání, EDUin, Open Content a asociace Communia adresovaný českým europoslankyním a europoslancům ve věci navrhované legislativní úpravy směrnice o autorském právu na jednotném digitálním trhu.

Praha, 26. června 2018

Vážená paní europoslankyně, vážený pane europoslanče,

jménem Aliance pro otevřené vzděláváníEDUin, Open Content a jménem mezinárodní komunity vzdělavatelů sdružených v asociaci Communia se na Vás s důvěrou obracím ohledně hlasování o budoucím osudu směrnice o autorském právu na jednotném digitálním trhu. Ta bude projednávána v plénu Evropského parlamentu ve středu 4. července 2018, a obracíme se na Vás mimo jiné proto, abychom udrželi stávající českou výjimku pro užití díla ve vzdělávání, která je jednou z nejširších v Evropě a o kterou rozhodně nechceme přijít.

Celý příspěvek

Zachraňme internet a další novinky ze světa politik ke copyrightu

Každé sdílení se počítá! Nově vám přinášíme pravidelný český překlad čtrnáctideníku od Timothyho Vollmera z Creative Commons zaměřující se na tvorbu politik spojených s problematikou copyrightu. Autorkou překladů je Kateřina Vorlická (kavorlicka@gmail.com)

Evropa se blíží k rozhodující volbě o autorském právu

 

4. Července se bude na plénu Evropského parlamentu hlasovat o navrhované reformě unijního autorského práva. Konečná podoba směrnice bude mít hluboký a dalekosáhlý dopad na tvorbu a možnost sdílení. Stejnou měrou ovlivní náš přístup ke vzdělávacím či vědeckým materiálům a jejich užívání a rovněž bude určovat další růst informačních služeb i rozmanitých obsahových platforem.

Nejproblematičtějšími částmi návrhu jsou články 11 o právech vydavatelů a článek 13, který se vztahuje k filtrům nahrávaného obsahu. Creative Commons se spolu s tucty dalších organizací snažili přimět zákonodárce, aby prosadili zásadní změny ve prospěch ochrany práv uživatelů a veřejné sféry; změny, které by umožňovaly výzkum a vzdělávání a podporovaly kreativitu a obchodní příležitosti na digitálním trhu.

Celý příspěvek

Učitel ze staňkovské základky pomáhá kolegům z celé republiky používat technologie ve výuce

Učitel hudební výchovy a informatiky Miloslav Khas ze ZŠ Staňkov je autor populárního učitelského blogu zaměřeného na podporu využívání moderních technologií. Protože učitelům chybí podpora, jak technologie do výuky zapojit, pořádá tuto sobotu na své základní škole s kolegy sdruženými v Google Educator Groups konferenci EDU Staňkov. Učitelé se na ní dozví o aplikacích pro hodnocení či sebehodnocení žáků, aplikacích pro výuku matematiky, nebo se naučí, k čemu lze využít napříč předměty minirobůtky Ozoboty. Celodenní konference je zdarma a lektory pracovních seminářů i řečníky budou nejzkušenější učitelé.

Celý příspěvek

Otevřená data nejsou žádná věda, lze s nimi pracovat i ve škole

Otevřená data jsou fakta, údaje či číselné hodnoty ve strojově zpracovatelném formátu, které zveřejňují firmy, organizace či úřady. Mohou to být jízdní řády, smlouvy úřadů, či údaje o úspěšnosti zákroků v nemocnicích. Tato data jsou často zpracována aplikacemi tak, aby údaje byly přehledné a filtrovatelné. Otevřená data však mají využití i ve vzdělávání, a to přímo pro zjišťování výsledků vzdělávání či jako nástroj pro rozvoj studentů.

Celý příspěvek

Pět úžasných organizací, které chrání a rozšiřují veřejnou sféru

…a další novinky ze světa OER

Týden autorských práv 2018

Creative Commons a několik dalších organizací se zúčastnilo každoročního Týdne autorských práv (https://www.eff.org/copyrightweek-2018), v jehož rámci se uskutečnila řada akcí a diskuzních bloků. Cílem akce je podpora hlavních principů, jimiž by se měla řídit politika autorských práv.

Celý příspěvek